Ansvarfullt företagande
Vi är ansvarsfulla, professionella och vi står för sunda värderingar. Med ekonomisk stabilitet kan bolaget ta ansvar för sin del i samhällsutvecklingen. Vi vill uppnå en god avkastning och värdetillväxt med låg risk vilket görs med låg skuldsättning och god likvid beredskap. Med en stabil finansiell ställning utgör vi en pålitlig affärspartner för såväl kunder som leverantörer, samtidigt som vi är en attraktiv arbetsgivare för kompetenta medarbetare. För våra kunder är det en trygghet att ha en fastighetsägare och hyresvärd som de kan lita på och som håller ingångna avtal samt har förmågan att investera i sina fastigheter.
Affärsetik och regelefterlevnad
Vi verkar för sund konkurrens och iakttar alltid god marknadsföringssed. Våra samarbeten med affärspartners ska präglas av korrekta affärsrelationer, tydliga avtal och ömsesidig respekt. Vårt agerande ska alltid ligga väl i linje med våra svenska rättsprinciper och det är en självklarhet att såväl Lundbergs Fastigheter som våra leverantörer, hyresgäster och kunder alltid följer tillämpliga lagar och regler. Vi anlitar eller samarbetar inte med oseriösa aktörer och vi accepterar inte att våra hyresgäster eller affärspartners ägnar sig åt verksamhet som strider mot våra etiska regler. Vi tar ansvar för vårt företagande och visar hänsyn och lojalitet mot samtliga inblandade aktörer. Våra relationer och vårt agerande ska präglas av en hög affärs-
moral. Inom den svenska bygg- och fastighetsbranschen anses korruption vara utbredd och som en stor fastighetsaktör arbetar vi aktivt för att minska risken för korruption och andra oegentligheter. Vi intar en strikt hållning mot otillbörliga gåvor eller resor och deltar endast i representation inom ramen för normal affärsverksamhet. Vi engagerar oss inte i aktiviteter som kan leda till intressekonflikter eller utnyttjar relationer med affärspartners för egen vinning. För nya medarbetare är våra etiska riktlinjer tillsammans med övriga styrdokument en del av onboarding-processen.
Lagefterlevnad
Det är VD och chefer för berörda ansvarsområden som ansvarar för att medarbetare får den information som erfordras. Verksamhetsledningsgruppen ansvarar för att tillämpliga lagar och krav är införlivade i vår arbetsmetodik. Två gånger per år har verksamhetsledningsgruppen laguppföljningsmöten tillsammans med extern stödkompetens inom juridik som informerar, tolkar och ger rekommendationer om hur lagförändringar ska hanteras för efterlevnad. Därutöver sker lagrevision en gång per år.
Hantering och uppföljning av leverantörer
Ekonomiavdelningen ansvarar för hantering och bevakning av våra leverantörer. Energi- och byggbolag är våra två största leverantörskategorier. Risker kopplat till mänskliga rättigheter kan föreligga i vår värdekedja, särskilt i leverantörsledet, både bland entreprenörer och längre upp i kedjan, vid tillverkning av produkter och material. För att minska denna risk har vi en uppförandekod för leverantörer. Alla leverantörer som säljer tjänster eller produkter överstigande 50 000 kr per år till oss måste skriva under uppförandekoden som innehåller åtaganden och förhållningsregler inom områdena lagefterlevnad, affärsetik, miljö samt arbetsmiljö och mänskliga rättigheter. 2024 gjordes 98,9 procent av våra inköp från leverantörer med påskriven uppförandekod. Därutöver har ekonomiavdelningen tillsammans med internrevisionen och förvaltningen i uppdrag att årligen utvärdera våra största leverantörer och det görs externa revisioner på stora byggprojekt varje år.
Policyer och styrdokument för ett ansvarsfullt företagande
Som stöd för såväl chefer som medarbetare samt för att säkerställa att FN:s principer avseende mänskliga rättigheter, arbetsförhållanden, miljö och antikorruption efterlevs finns ett antal styrdokument. Dessa riktlinjer är del av introduktionen vid nyanställningar och finns alltid tillgängliga på vårt intranät. Utbildning avseende policyer sker löpande genom lokala utbildningsinsatser.
Förutom uppförandekod för leverantör och medarbetare finns bland andra följande policyer:
• Etiska riktlinjer
• Alkohol- och drogpolicy
• Diskrimineringspolicy
• IT-säkerhetspolicy
• Insiderpolicy
• Miljö- och energipolicy